50 let metalurgie ve Škoda Auto

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

50 let metalurgie ve Škoda Auto

Automobilka je v principu jedno velké puzzle. Ve výrobních halách skládají vozidlo sice podle svého návrhu, ale drtivou převahu všech částí nakupují u subdodavatelů. Pokud se hnacího řetězce týká, vyrábí si velké automobilky převodovku (i když ložiska samozřejmě nakupují), diferenciál a hlavní díly motoru – klikovou hřídel, vačkovou hřídel a ojnice. Metalurgické provozy jsou proto klíčovým výrobním článkem každé automobilky. Slévárna a kovárna Škoda Auto představují up-to-date technologii, která staví na půlstoleté historii. Výrobu bloku motoru formou tlakového lití hliníku zavedli na počátku 60. let minulého jako první v Evropě. Tento progresivní výrobní proces, jeden z nejvýznamnějších domácích příspěvků světové technice, patentoval v roce 1922 Ing. Josef Polák. Publikace vznikla na objednávku společnosti Škoda Auto.

  • Jan Králík
  • Vydáno v roce 2013