JAWA

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

JAWA

Historie automobilů JAWA

O snahách továrny vyrobit vůz vlastní koncepce už padla zmínka. V polovině 30. let, kdy se vyráběla Jawa 700, se skupina konstruktérů motocyklů pokoušela navrhnout malý vůz Jawa 500 s dvoudobým dvouválcem uloženým napříč za přední nápravou. Příprava různých prototypů nebyla v Jawě ničím výjimečným a nejrůznějších pozoruhodných konstrukcí především motocyklů tam vyrobili nepočítaně. Stalo se zvykem, že konstruktéři z jiných oddělení mohli vznášet připomínky a navrhovat zlepšení toho, čím se zabývali jejich spolupracovníci. To byl i případ malého půllitrového vozu, z něhož nakonec vznikl známý vůz Jawa Minor I. Cesta k němu ovšem byla klikatá.

V roce 1935 nastoupil do Jawy mladý letecký konstruktér Zdeněk Pilát, který předtím pracoval u Waltera. Pro něho také navrhl malý letecký motor Walter Libella. Když se Janeček začal zajímat o letecké motory a uvažoval o jejich výrobě, angažoval Piláta a na jeho doporučení zakoupil od Waltera i Libellu. Na tomto čtyřdobém dvouválci s protilehlými písty a reduktorem pak Pilát dále pracoval, vylepšoval ho a testoval v Janečkárně na zkušebně, postavené výhradně pro tento
učel. Při jedné služební cestě do Týnce nad Sázavou si Janečkůvt syn Karel začal s Pılátem povídat o úmyslu vyrábět nový malý vůz. Zajímalo ho, co o tom Zdeněk Pılát soudí. Jenže mladému leteckému konstruktérovi se návrh moc nelíbil.

  • Jan Králík
  • Vydáno v roce 1989 nakladatelstvím 735. ZO Svazarmu při PF UJEP
  • 64 stran
  • Vydáno v edici AutoAlbum

    Dodatek napsal Ing. Milan Spremo

  • ISBN: 30-900020-9-9