Když začal vonět benzín

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

Když začal vonět benzín

Obrázky z dějin mtorismu v Českých zemích do roku 1918

Císařské manévry u Velkého Meziříčí roku 1908 se ničím nelišily od sobě podobných před tím i potom. Šiky nejrůznějších druhů vojska útočily proti jiným šikům jiných druhů vojska, předem stanovení vítězové vítězili a naopak jiní podle plánu prohrávali, aby večer svomě vytáhli lahve s rumem, k půlnoci se zabalili do houní a usnuli. Přesto však mělo toto vojenské cvičení osudový význam pro jednoho z mnoha obyčejných dragounů, Leopolda Lojku. V průběhu jednoho z útoků spadl z koně, načež se přes něho přehnala eskadrona jeho druhů. I když se ñká, že kůň na ležícího člověka nešlápne, jeden z nich udělal výjimku. Vojína Lojku odnesli na obvaziště, ošetřili a poslali do kasáren, kde se sice vyléčil, ale neuzdravil tak, aby z něho mohl být znovu vyšňořený dragoun. Měl však štěstí v neštěstí. Ujal se ho hrabě Harrach, z jehož panství nešťastník pocházel. A protože pan hrabě držel ochrannou ruku nad dobrovolným automobilním sborem, jehož byl členem, postaral se o to, aby se z dragouna stal chauffeur. Jakmile Lojka zvládl automobil, stal se Harrachovým osobním řidičem.

Když se roku 1914 konaly v okolí Sarajeva manévry, jichž se hodlal zúčastnit následník trůnu arcivévoda František Ferdinand, rozumělo se samo sebou, že člen automobilního Sboru Harrach přistaví svůj vůz pro Jeho a Její Výsost – vévodkyně z Hohenbergu svého manžela vždycky
doprovázela. A tak se stalo, že olivově zelený automobil Gräf & Stift státní poznávací značky A-III-118 řídil Leopold Lojka, dodaný jako součást výzbroje a výstroje k vozu. Onoho inkriminovaného 28. června 1914 byl tedy bývalý dragoun díky svému dávnému zranění u toho, když Gavrilo Princip vypálil tři rány z pistole na manželský pár Jejich Výsostí. Stojí za zmínku, že Lojka měl Svůj podíl na atentátu, respektive na tom, že k němu vůbec mohlo dojít.

  • Jan Králík
  • Vydáno v roce 2001 nakladatelstvím Milpo Media
  • Obálku navrhl Václav Zapadlík
  • 142 stran
  • ISBN: 8086098-20-6