Mladá Boleslav

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

Mladá Boleslav

Továrna ve městě - město v továrně

Psal se rok 1905 a lidstvo vstoupilo krátce předtím do 20. století křesťanského kalendáře. Uplynuly tři čtyři desítky let od vynálezu spalovacího motoru a na ulicích evropských měst se objevovaly první automobily. Také v jednom malém městě ve středních Čechách, nesoucím jméno po přemyslovském knížeti Boleslavovi, měli napilno. Sotva před deseti roky tu dva mladí muži, Václav Laurin a Václav Klement, založili dílnu na výrobu a opravy jízdních kol, v roce 1899 vyrobili svůj první motocykl a nyní chystali úplnou novinku – automobil. Šroubek po Šroubku, nýtek po nýtku, kousek po kousku se rodilo první české auto, voituretta, které se již výrazně odlišovalo od svých četných předchůdců, připomínajících kočáry a pohánených parním strojem. Z Mladé Boleslavi se stala kolébka českého automobilismu.

  • Jan Králík, Karel Herčík
  • Vydáno v roce 2005 nakladatelstvím Moto Public
  • 210 stran
  • ISBN: 80-239-5458-X