Škoda 1203

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

Škoda 1203

Historie, vývoj, technika a jiná provedení vozu Škoda 1203

Žádný domácí automobil se nedočkal takového nevděku a kritiky jako Škoda 1203. Přitom to byl v době svého vzniku vůz moderní, a při průběžné kultivaci se mohl stát ikonou jako třeba VW Transporter. Jenže
to by se nesměl rodit třináct let způsobem, jakým se rodil. Jak, to poutavě přibližuje kniha o historii, technice i rozmanitém užití dvanáctsettrojky, řečené též razdvatrojka, dvanáctsettroska či dokonce jen
troska. Vozila novorozence z porodnice, řemeslníky na stavbu, hasiče, zraněné i nebožtíky. Vpravdě “kolébka má i rakev” na kolech.

V roce 1973 byl vypracován návrh československé motorizace „na bázi společného vozu ČSSR/NDR se zapojením slovenských kapacit. Náběh vozu v AZNP v roce 1978 na celou kapacitu 180 tis./rok a jeho rozšíření v BAZ (Bratislavských automobilových závodech – pozn. aut.) náběhem v roce 1979 na cíl. kapacitu 100 tis./rok tak, že v ČSSR bude dosaženo po roce 1980 celkové produkce 280 tis./rok. TAZ Trnava je od roku 1978 stanovena jako výrobce užitkových vozidel (trambus) o nosnosti 1000 až
1500 kg s cílovou kapacitou 18 až 20 tis. ks/rok.“
Stavbu Bratislavských automobilových závodů na zelené louce schválila vláda v polovině roku 1971. Tam a v AZNP se měla původně vyrábět slibná Škoda 720. Tatáž vláda ji ovšem o rok později zarazila a místo toho se začalo pracovat na Škodě 760, vyvíjené společně s automobilkami v tehdejší Německé demokratické republice.
Nová linie československého automobilového průmyslu rovněž stanovila postupně přesunout výrobu
malých užitkových vozidel postupně z Vrchlabí do Trnavy. Rozhodlo o tom předsednictvo vlády zjara 1974. Tak se i stalo. V lednu 1973 tam převzali z SVA Kutná Hora výrobu přední nápravy, v srpnu výrobu zadní nápravy – ty pak byly montovány v uvolněném objektu po výrobě domácích praček Virena, Perobot, Perota a Perex. V dubnu 1973 postavili první tři Š 1203 ROL, v druhé polovině roku 1974 začali montovat i dodávku, avšak výroba valníku se rozjela až od ledna 1975, postupně následovaly i další typy.

  • Jan Králík
  • Vydáno v roce 2010 nakladatelstvím Grada Publishing
  • 134 stran
  • ISBN: 978-80-247-3383-8