Století motorismu

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

Století motorismu

Automobil v českých zemích

V roce 1934 se konala celá řada premiér aerodynamických karoserií. Na druhý ročník závodu 1000 mil československých postavila Jawa dva speciály Jawa 700, jeden uzavřený a jeden otevřený. O design požádali rovnou Paula Jaraye, který přijel do Týnce nad Sázavou a pro oba vozy navrhl kabát. Pozoruhodný byl uzavřený typ, který vypadal elegantně ze všech úhlů, s výjimkou pohledu zepředu, kdy vozidlo připomínalo tvář žáby. Zaoblené tvary, splývavá zád’ s ploutví, čelní okno ze tří oblých segmentů – to vše neslo rukopis geniálního Švýcara. V následujícím roce 1935 postavili v janečkárně tři zavřené a tři otevřené vozy na tisícimílový závod podle vlastního návrhu. Právě tři uzavřená kupé patří dodnes k nejkrásnějším sportovním automobilům, které u nás kdy vznikly.

Závod 1000 mil československých v roce 1934 podnítil výrobu aerodynamických karoserií ještě na vozech dalších tří značek. Jednu postavil karosář Oldřich Uhlík na vůz Aero 750 jezdce Otto Nimshause. Pět hliníkových kupé se splývavou zádí zhotovili v brněnské Zbrojovce na šasi litrového typu Z 4 s mírně upraveným motorem. Brněnské vozy byly nejúspěšnější. Posádka Mamula – Mašek vyhrála svoji třídu průměrem 92 km/h. A do třetice – automobilka Praga poslala na start tři rovněž aerodynamicky řešené vozy Praga Super Piccolo. Je třeba uznat, že co do vzhledu patřily k nejkrásnějším. Ani v Mladé Boleslavi nezaspali. V roce 1935 postavili prototyp Škoda 935, vůz stylisticky snad ještě čistší než Tatra 77, s kapalinou chlazeným čtyřválcem OHV výhodněji uloženým před zadní nápravou, s elektromagnetickou převodovkou Cotal a některými dalšími technickými
lahůdkami, jako centrální nosnou rourou, sloužící současnějako palivová nádrž. Snaha po snížení aerodynamického odporu vzduchu je patrná na Popularu Monte Carlo, na Rapidu Six pro závod 1000 mil československých, ba dokonce i prototypy autobusů 532 a 536 jsou řešeny přísně aerodynamicky.

  • Jan Králík
  • Vydáno v roce 2001 nakladatelstvím Brněnské veletrhy a výstavy
  • 140 stran
  • ISBN: 80-85763-16-3