V soukolí okřídleného šípu

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

V soukolí okřídleného šípu

Zákulisí automobilky Škoda očima konstruktéra Favoritu Petra Hrdličky

Otec sledoval konkurenci i zahraniční trendy. Zřejmě to bylo popudem k tomu, že inicioval stavbu zmíněného prototypu Škoda 932 se vzduchem chlazeným plochým motorem vzadu. Vůz, na jehož konstrukci údajně pracoval lng. Korolkovs, vyjel poprvé 2. listopadu 1932 na trase z Mladé Boleslavi do Brandýsa nad Labem. Měl údajně jedenapůllitrový motor a kromě koncepčně neortodoxního řešení i řadu drobných novinek. Páka ruční brzdy se například aretovala ve vysunuté poloze pootočením rukojeti jako později v šedesátých letech v Octavii.

Jediným měřítkem úspěšnosti byla prodejní čísla a výrobní statistika. Jak si otec v čele ASAP vedl, lze posoudit z následujících údajů. V roce 1933 prodala automobilka 1233 vozů, což znamenalo 14 % tehdejšího domácího trhu. V roce 1938 vyrobila již 7223 automobilů, v ČSR prodala 4990 vozů, což znamenalo 39 % trhu. Export činil 2180 vozidel, tedy 30 % produkce. Tahounem vývozu se stal model Popular. V roce 1930 patřilo mladoboleslavské automobilce třetí místo mezi domácími výrobci, v roce 1936 už vedla. Všechna interní opatření umožnila snížit cenu prodávaných vozidel na 25 % ceny roku 1929 z původních 60–80 000 Kč na 20–25 000 Kč, resp. na 50 % ceny z roku 1930.
V roce 1937 obeslala automobilka svými vozy autosalony v Paříži, Bruselu, Ženevě, Záhřebu, Poznani, Bělehradě, Lublani, Buenos Aires a Johannesburgu. Tyto autosalony spolu se spanilými jízdami F. A. Elstnera, Alana Forejta, B. J. Procházky, Vladimíra Škuliny a dalších byly předpokladem úspěšně se rozvíjejícího exportu.

  • Jan Králík
  • Vydáno v roce 2008 nakladatelstvím Grada Publishing
  • 160 stran
  • ISBN: 978-80-247-2415-7